fredag 27 juni 2008

Träningstävling!

Sådär ja, efter vissa påtryckningar från diverse vänner har jag nu skaffat mig en blogg. Har ju en hemsida men eftersom den ligger upplagd på den andra datorn som vi har i Emmas rum så är det lite bökigt att uppdatera den och så är jag lite lat vilket medför att det blir väldigt sällan.

Tanken är att denna blogg ska vara betydligt mer aktiv =).

Det mesta kommer förmodligen att handla om hundar =) men även om annat, familjen och det som händer kring oss.

Familjen, ja den består av mig, Linda 31 år, min sambo Andreas 41 år och hans dotter Emma, 7 år som vi har hos oss ibland. Såklart även våra två hundar, labradoren Molly snart 10 år och briarden Avanti, 2 år. I september kommer vi att bli en till, det ligger en liten bulle å jäser i ugnen nämligen =). En tvåbening alltså, inte nån hundvalp än på ett tag =).

Igår var det dags för träningstävling i lydnad på Bjuvs brukshundklubb. Jag har aldrig tävlat med hund, Avanti är min tredje hund men den första som jag tränar för att tävla.
Jag har funderat på tävling länge men nu var det dags att få tummen ur innan bebis kommer =).
Anmälde mig till en lydnadstävling 2 juli i Oxie, och sedan hittade jag denna träningstävling som vi var på igår i Bjuv. Träningstävling går till precis som på en riktig tävling, förutom att man får belöna under momenten om man vill och resultatet registeras inte.

Vi var fyra ekipage från Svedala som åkte iväg norrut, jag och Avanti, Anna med labben Pelle, Malin J med tollaren Guiness och Malin B med sin parson Fido.
När vi anlände gick vi först in och anmälde oss, vi var 14 startande ekipage och jag fick startnr 7, Anna 6, Malin B 5 och Malin J 9. Sedan tog vi ut hundarna för rastning och lite uppvärmning.

Det började med platsliggning, 3 grupper.
Avanti brukar ligga fint när vi tränar med träningsgruppen på Svedala BK som är vår klubb. Men förra veckan gick han faktiskt upp och fram mot mig så jag fick lägga om honom.....inte bra veckan innan tävling.....
Nåväl, jag lade honom ner och gick iväg. Han låg jättefint, inget snus och inget bus =).

Direkt efter platsen kommer tandvisningen, detta utfördes på ett helt nytt sätt för oss, istället för att hundarna sitter brevid föraren och domaren kommer fram och tittar på tänderna skulle varje ekipage gå fram till domaren för att hon skulle kunna kolla tänderna. Avanti hälsar gärna på folk men är inte alltid förtjust när händer sträcks fram och ska klämma och känna i ansiktet. Han gick fram till domaren och hälsade men tvekade lite lite när hon skulle titta men stod sen stilla så det gick jättebra ändå.

Därefter fick vi gå av plan för att startnr 1 skulle köra igenom programmet. Vi satt alla på gräset och pratade och hade det mysigt med hundarna i väntan på vår tur.
När Anna och Pelle gick in började vi värma upp, tyvärr medförde det att vi inte såg något av deras genomförande =(.
Värmde upp med lite fotförflyttningar och snabba lägganden. Avanti kändes lugn och samlad och jag var inte alls nervös faktiskt.

Så var det våran tur.

Här kommer domarprotokollet:

Platsläggande: 10 (x 3) = 30

Tandvisning: 10 (x 1)= 10

Linförighet: 7 (x 4) = 28 (kommentar: vxl pos tr.v sittningar och vändn. dk röst.)

Läggande: 9,5 (x 2) = 19 (kommentar: lite snus)

Inkallande: 10 (x 3 ) = 30

Ställande: 10 (x 3) = 30

Apportering: 8 (x 1) = 8 (kommentar: tugg lätt)

Hopp över hinder: 10 (x 2) = 20

Helhetsintryck: 10 (x 1) = 20



Summa: 185 poäng!!! (Max 200 poäng)





Helt sanslöst! Vår första tävling, visserligen bara inofficiell men ändå!

Mitt mål var att få ett första pris, dvs minst 160 poäng.

Så drämmer vi till å får 185 poäng och klassvinst!

Bäst av 14 ekipage....jag trodde på allvar att jag drömde när de började ropa upp resultatlistan bakifrån, namn efter namn och till slut var det bara 1:a platsen kvar och mitt namn hade ännu inte ropats ut........

Så himla glad jag blev! Å Avanti var verkligen jätteduktig, han kan när han vill =).

Alla brudarna (med sina duktiga hundar) från Svedala BK gjorde bra ifrån sig, Anna kom 6:a, Malin J 5:a och Malin B 3:a

Grattis grattis till er!

Nu gäller det bara att hålla formen på onsdag då den riktiga tävlingen är.....

Just ja, höll på att glömma, på söndag tävlar vi i Rallylydnad i Eslöv, undrans hur det ska gå.....fortsättning följer.....=)


Ha en trevlig helg allihopa!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, och än en gång GRATTIS till ert fina resultat på träningstävlingen! *stolt uppfödare*
Kul med blogg, här kommer vi att kika in ofta!
Kram från oss alla på Kennel Rave On i Ronneby

Anonym sa...

Grattis till fin fint reslutat!
(kan man prata med dig i fortsättningen?? *räcker tunga*)
Tjusigt att du skaffat blogg redan!!!
Lagt till dig blland blogg-länkar DIREKT!
Tack för bilderna!

Tjillevippen!

Unknown sa...

Hej Linda, Avanti å Molly (ja, å Ante oxå)! Kul att du börjat blogga (inte en dag för tidigt...)! Ser framemot att få läsa era framtida eskapader. Lägger till er på min länk-lista! Ha det gott i helgen! Kramen