lördag 23 augusti 2008

Pissväder och Paltkokning

Idag har det varit riktigt pissväder hela dagen lång....regnet har vräkt ner, extra tråkigt eftersom min moster Britt från Luleå är här och hälsa på i helgen.....vad göra...?...jo, koka PALT såklart!
Pitepalt består av: potatis, mjöl och salt samt fläsk som man fyller palten med.
Det finns inget godare!!!


Rimmad sidfläsk är ett måste till palt


Man kan riva potatisen på ett rivjärn som vi gjorde, men det går mycket snabbare om man använder matberedare

Man tar en liten klutt i handen och gröper en grop där man fyller på med fläsk, sedan täpper man igen gropen

Därefter sänker man försiktigt ner palten i kokande vatten

Sen ska paltarna kokas i ca 30 minuter

Så här ska det se ut när det är färdigt! Palt, lingonsylt, äkta smör och stekt fläsk, mums!



Vi har inte bara kokat palt, vi har oxå fixat gardiner till vardagsrummet. Jag hade presentkort på Indiska så vi slog till och köpte två längder, sen har vi fållat å fixat å nu sitter de på plats.
Imorgon åker moster hem igen, hoppas vi ses snart igen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

E det inte Palt som de äter i Emil i Lönneberga?! :P såg iaf helt okej ut :)

Unknown sa...

Kan man göra en vegetarisk palt? Jag äääälskar ju allt med potatis, så jag tror att jag hade gillat palt - kött i! Tjusiga gardiner du köpt! Så fort hallen vår är klar kommer jag bjuda hem tränar-töserna! Kramen från tjat-kärringen

Anonym sa...

Det där såg ju riktigt gott ut trots att ajg inte är så förtjust i palt. NMen jag börjar lära mig =)