onsdag 24 september 2008

Blogg från BB

Nu har lille Lucas kommit! I fredags gick vi över till våra grannar
Cribbe och Anki och deras döttrar Elin och Agnes. Det blev pizza till middag och sedan snacks, godis och film, Göta Kanal, Kanalkampen. Vi hade jättetrevlig, Emma och Elin hade discouppvisning oxå =). Vid 21 gick vi hem igen och Emma somnade som en stock. Kl 02 vaknade jag och hade ooooont i magen! Jädrar, pizzan, tänkte jag....var den dålig....?......eller var det allt annat onyttigt vi hade tryckt i oss under kvällen....?.....magknipen återkom var 20:e minut och till slut började jag misstänka att det kanske inte var pizzan.....kl 5 vaknade Ante till å undrade om det var nåt på G.....näääääää då, sa jag, somna om du.....ingen mening att säga nåt än, Ante hade nog inte somnat om då =). Kl 8 klev vi upp och då sa jag att det är nog dags idag. Emma hade bestämt med mormor att åka in till Malmö för att göra en nallebjörn så de åkte iväg vid 10 tiden. Då gick jag å la mig i badet och Ante pratade med Petra att det nog var bäst att de hämtade Emma hos mormor senare. Vi ringde Anna som kom och hämtade hundarna, men innan de åkte iväg pallrade vi oss iväg på en lite promenad tillsammans. Ante å Anna tog hundarna och jag vaggade sakte efter och fick stanna till mitt i allt för att parera en värk. Måste sett kul ut haha..... Anna och hundarna åkte iväg och jag dök ner i badet igen. Sköööönt säger jag! Kl 17 tyckte Ante att vi skulle åka in så vi packade iordning bilden och styrde kosan mot Ystad. Anlände strax efter 18 till BB där barnmorska Eva tog emot. Blev inskriven och och kollad med CTG. Här börjar det bli lite luddigt i minnet......nåväl, värkarna kom och gick och kl 21 var det dags för Eva att stämpla ut dagens arbetspass och barnmorska Karin Bengs tog vid. Provade vetekudden och att duscha, vetekudden var konstigt nog inte alls skön precis när en värk kom så den skippade jag snabbt. Duschen var skön men inte precis under en värk. Lite senare blev ett bad ledigt så då fick jag ligga där, jätteskönt. Värkarna fortsatte men det gick seeeeegt. Till slut kände jag att nä, nu vill jag nog ha lustgas! Den hjälpte oxå men förlossningen tog tid......CTG kurvan visade oxå på att lilleman inte mådde helt jättebra i magen, han började bli trött. Till slut tyckte Karin att barnläkare Malin skulle komma och kolla läget. De tog en massa prover på lillen för att se hur han mådde och det började bli dags att det måste hända nåt. Efter en snabb överläggning tyckte de att kejsarsnitt skulle vara det bästa. Visst, tyckte jag, för nu var jag riktigt trött och inte fick man lön för mödan heller eftersom det inte gick särskilt mycket framåt trots att timmarna gick....så hips vips hade jag kanyler, slangar och mojjänger överallt och befann mig på operation. Ante var helt kanon under hela förlossningen, det kändes verkligen tryggt att ha honom där. När jag rullades in å operation fick Ante gå ner i källaren och klä om till gröna sterila kläder. Jag var helt lugn hela tiden, det var nog lustgasen och Antes stöd som hjälpte till. Det blev akut kejsarsnitt men då får man vara vaken under ingreppet så jag låg där medans magen öppnades och så hörde jag plötsligt lilleman skrika! Han mådde jättebra tack vare att han togs ut i tid och efter en liten stund kom Ante in och satte sig brevid mig med lillen i famnen. Så söt han var! Ja, Ante var oxå rätt söt i sina gröna kläder och gröna pappmössa haha...... Vi fick ligga på IVA några timmar för att de skulle kunna kolla så att allt fungerade efter operationen. Sedan rullades vi upp på BB. Allt hade gått jättebra trots allt! Det var rätt skönt att det blev kejsarsnitt eftersom det bara drog ut på tiden å det viktigaste var såklart att bebisen skulle må bra. Att det sen inte var särskilt skönt när bedövningen släppte är en annan sak.....men redan dagen efter kändes det bättre och jag kunde själv komma upp ur sängen och ta en dusch. Nu har det gått några dagar och idag är nog första dagen som jag kännt mig helt klar i huvudet. Har lite minnesluckor här och där, det är inte det lättaste att få smärtstillande och vara med om så mycket på en gång. Imorgon åker vi nog hem från BB om allt känns bra.
Tack till all personal på Ystad BB och på operation! Å Ante har verkligen visat att han kommer att bli en kanonpappa! Puss till dig älskling!

På IVA efter kejsarsnittet, sladdar och attiraljer överallt. Åsså förståss en guldklimp i famnen =)

En smula sliten mamma med gosekillen i famnen
Ska jag oxå bli så skäggig när jag blir stor...?

Pappas nya stjärnskott

Två dagar gammal, myser i pappas famn
Idag kom storasyster Emma och hälsade på. Lucas trivdes jättebra hos Emma, han låg och sov länge i hennes famn, mysigt!

9 kommentarer:

mariaswhippar sa...

Stort grattis !!!
Han e hur söt som helst.

Anonym sa...

Oooooj....... Lillkillen, Lucas alltså... Jag blir alldeles tårögd.... Suck.... Bebisar.... Kram o syns snart........Elle

Anonym sa...

Så kul att han äntligen e ute o det gick bra till slut =) Så söt han e! Grattis!

Anonym sa...

GRATTIS lappen! Vilken underbart söt bebis! Lucas var ett bra namnval :). Stora kramar från Barcelona /Lii

Anonym sa...

Så söt!! Man har ju glömt bort hur små dom är =) Roligt att få läsa lite om förlossningen och skönt att höra att allt gått bra!
Kram

Unknown sa...

Hej gänget! Hoppas att ni mår bra och alla lyckönskningar i världen till er allihopa! Tänkte komma och vålgästa er (tar med kakor som muta) när det passar! Kramen på er!

Anonym sa...

Grattis till lilla gossen

Anonym sa...

Jag är på väääääääg snart, resan är bokad...! 29/10, beställer hämtning på flygplatsen kl 13.35........
Jag hör av mig..........

Anonym sa...

Stort grattis till Lucas!!!
/Emelie & HeQuille