fredag 4 juli 2008

Att tänka på vad man äter e tråkigt!

Var hos barnmorskan i onsdags för graviditetsdiabeteskontroll. Alla gravida kontrolleras för att se om de utvecklar diabetes under graviditeten. Om man får det så försvinner det när barnet fötts, men barnet föds större och lite mer omoget än om man inte haft diabetes under graviditeten.
Jag trodde det var lugnt för min del eftersom jag knappt äter godis, fika eller läsk men det har tydligen mer att göra med den övriga kosten, som att man ska äta oftare, dricka mjölk eller vatten till maten, äta frukt och grönsaker, grovt bröd osv. Inte så mycket pasta, majs (hur ska vi kunna grilla utan att jag får äta grillad majskolv???) mm.
Nåväl, kl 8 i onsdags morse var jag och Ante på plats hos MVC och jag fick ett stort glas sockervatten med lite citron i. Bara att hinka i sig. Sedan får man inte aktivera sig så vi satt i väntrummet och läste tidningar och lyssnade på radio. Två timmar senare var det dags för provtagning. Ett stick i fingret och så satt jag där i godan ro och tänkte på annat. Mmmmhm....sa barnmorskan......du ligger precis på gränsvärdet..... Normalt ligger man på 5-6, gränsvärdet är 8,9. Jag hade 8,9 och 9,0. Så på måndag ska jag dit igen och göra om samma procedur (hade väl varit helt okej om man sluppit sitta där och vänta i två timmar.....). Om värdet har minskat är det ingen fara men om det är samma eller högre får jag en tid inbokad hos en dietist på MAS. Graviditetsdiabetes regleras i första hand med kosten, absolut sista utväg är insulin men då ska man ha ganska högt värde. Så nu är det bara att tänka på vad jag äter. Naturligtvis blir jag automatiskt sugen på ALLT jag inte får äta.....knaprar morötter för glatta livet istället hahah....
2-3 % av alla gravida drabbas av detta och jag har såklart kvalificerat in mig i den lilla lilla gruppen (ja, iofs kanske jag har tur att värdet minskat på måndag.....håller tummarna). Å jag tycker gott att det räcker gott att föda fram ett normalstort barn, inte rackarns vill jag få diabetes å föda fram en 5-kilos klump inte!

Nu till något annat, igår hade vi rallyträning, jag hade inga större förhoppningar att Avanti skulle vara så sugen eftersom han varit ganska less på senaste, och mycket riktigt, han tittade efter annat, luktade lite här och lite där..... "vadå, sa du nåt matte?".....
Men som tur är har vi en kanonduktig instruktör, Göran Rosberg, som direkt såg vad som var felet. Han sa till mig att det är nog du som är problemet....du har blivit lite långsam och loj, det gör att Avanti tappar intresset. Inget illa ment, och det tog jag det absolut inte som, jag tycker det är så skönt med människor som säger rakt ut vad de tycker, och särskilt en hundtränarinstruktör måste kunna det, annars lär man sig inget om man inte får raka besked.
Visst, magen börjar bli stor och jag har nog blivit lite slö =). Så matte fick ta sig i kragen och sätta sprätt på både kropp och röst. Å vilken skillnad! På några få minuter var det en helt annan hund i kopplet! Kontaktsökande och följsam. Vi gick först några skyltar och övade, sedan fick vi gå en hel bana och det gick jättebra! Kul!
Ska ändå ligga lågt med lydnadsträningen så att han blir rejält sugen igen.

Nu ska vi iväg och handla lite mat, ikväll kommer våra grannar på middag, det blir smördegsinbakad kassler.

Ha en trevlig fredagskväll!

4 kommentarer:

Unknown sa...

Vi håller tummarna för lägre värde på måndag! Å vad skönt att instruktören såg vad som var annorlunda! Det tänkte man ju inte på...
Ha det gott i helgen!
Kramen!

Anonym sa...

Hoppas att värdena sjunkit tills nästa gång, det blir säkert bra. Vilken tur att vi har mödravård i vårat lilla land... Kram

Anonym sa...

hmm... heheh... Viktiga saker...glömde kommentera majskolven... Det är nog burkmajs de menar, de innehåller tillsatt socker. En "vanlig" majskolv borde ju vara ok??!

Anonym sa...

Ja de var jättetrevliga. Han berättade att frun i huset, kommer inte håg vad hon hette, men hon var iaf uppe i Stockholm o ställde ut deras hundar på den stora internationella. Så när jag såg att de hade den kennlen var jag ju tvungen o säga att jag kände dig o Avanti :D
Ja, det hade varit jättesnällt om han ville det! Men vi hörs. Kram