onsdag 2 juli 2008

Debut i officiell lydnadstävling!


Då var det överstökat! Debuten i lydnadsklass 1 (officiellt). Som jag har väntat på denna dag. Om någon sagt mig för två månader sedan att jag skulle tävlat idag hade jag nog bara skrattat.....fick iallafall tummen ur och anmälde mig för en månad sedan, om inte annat så bara för komma till skott någon gång! Har tränat betydligt mer när jag haft ett datum att sträva mot.
Förra veckan visade Avanti vad han kan när han e på humör, 185 poäng av 200 och klassvinst (inofficiellt). Idag däremot var han inte alls på humör....han hittade inte på något rackartyg, det var mest att det fanns så mycket annat att titta och fundera på.....hihi......fokuseringen låg inte direkt på matte. Jag är enormt nöjd med platsliggningen, där fick vi 10 poäng trots att en av hundarna skällde konstant i två minuter. Avanti är inte van vid sådan störning, det brukar gå lugnt till när vi tränar plats, men nu fick jag bevis på att han klarar ligga även om sådant inträffar =). Apporteringen gick kanonbra! Detta moment som varit vår akilleshäl.....för två veckor sedan höll han den i 2 sekunder, tugg tugg tugg och sen släppte han....men idag tog han den, höll den i 5 sekunder och INGET TUGG!!!
Linförigheten var det som drog ner vår poäng kraftigt, den har koeff 4 och det e på den man kan få riktigt bra poäng. Tyvärr nollade vi den och tappade alltså 40 poäng direkt. Som sagt, mycket fokus på annat än matte. Det e bara till att träna på att hålla fokus på matte, för om man gör det kanske man märker när hon svänger ;-).
Nåja, jag är ändå nöjd, vi fick 128,5 poäng och ett 3:e pris. En klar försämring mot förra veckan men jag vet vad det beror på och jag vet vad han kan när han vill. Det går bättre nästa gång! (dvs om 2 veckor...).
Här kommer domarprotokollet:
Platsläggande: 10 (x 3) = 30
Tandvisning: 10 (x 1) = 10
Linförighet: 0 (x 4) = 0 (kommentar: halter, tränger vs, ss, vxl pos, följer ej)
Läggande: 7 (x 2) = 14 (kommentar: segt, dk sitt)
Inkallande: 8,5 (x 3) = 25,5 k (kommentar: avslut)
Ställande: 8 (x 3) = 24 (kommentar: trp, steg)

Apportering: 9 (x 1) = 9 (kommentar: tveksamt gripande)
Hopp över hinder: 5 (x 2) =10 (kommentar: dk, avslut)
Helhetsintryck: 6 (x 1) = 6 (kommentar: okoncentrerad)
Summa: 128,5 poäng (3:e pris)
Malin J, Anna och Pamela tävlade oxå för första gången ikväll, har inte riktigt koll på hur det gick för dem men jag tror Malin fick 2:a pris och Pamela och Anna ett 3:e pris. Grattis till debuten brudar!

Imorgon är det rallylydnadsträning, vi ska gå dit och BARA ha roligt, inga krav alls. Lydnadsträningen ska jag låta bli ett tag framöver, så att han blir laddad och tycker det är skoj igen, det har varit lite mycket träning och tävling den senaste veckan.
Äter man oxfilé varenda dag så blir det ju vardagsmat.....eller hur?
Ha en trevlig kväll allesammans!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Helt rätt Linda - koncentrera dig
på det som gick bra och skaka av
dig det andra & så vet du vad du behöver träna med på, eller hur!?
Väldigt nyttigt att träna i olika
miljöer & med mkt störning.
Bara att ta nya tag till nästa start!

Det är så mycket som ska stämma under väldigt få minuter när man
tävlar lydnad!

Ha en fortsatt skön semester!
Vi hörs!

//Malin

Anonym sa...

Efterlysning!

Malin J - var e din blogg?? ;o)
*fniss* Nu finns inga ursäkter

Unknown sa...

Hej Linda! Äntligen över, debuten! Stort grattis till momentet med apporten, vet att ni har jobbat som tusan! Å nej, Pelle o jag fick ett 3:e pris, 134 poäng samlade vi ihop. Ha det gottigt!

Anonym sa...

Grattis och bra jobbat! Inte för att jag förstår så mycket av "hundspråket"...Hahahaha!